Konya Şeker Gıda’nın Devleri Arasında İlk 10’da, %148’lik İhracat Artışıyla Zirvede
Capital Dergisinin 17 yıldır düzenli olarak gerçekleştirdiği Türkiye’nin en büyük 500 şirketi araştırması derginin Ağustos sayısında açıklandı. Şirketlerin 2013 bilanço verilerine göre yapılan ve doğrudan üretici kuruluşların yanı sıra ticari şirketlerle hizmet sektöründe faaliyet gösteren kurumların da dahil olduğu araştırmada geçtiğimiz yıl olduğu gibi ilk sırada TÜPRAŞ yer alırken onu yine OVM Petrol Ofisi ve THY izledi. Enerji, petrol ve iletişim şirketlerinin ilk sıraları paylaştığı ve cirolara göre yapılan sıralamada ilk 100 içerisinde gıda ve içecek sektöründe faaliyet gösteren sadece 13 şirket yer alırken, geçtiğimiz yıl sıralamada 16 basamak birden ilerleyen Konya Şeker 2013 bilanço rakamlarına göre de 8 basmak daha yükselerek son iki yılda Capital 500 Araştırmasında yer alan ilk 100 şirket arasında 24 basamak birden yükselerek performansıyla en çok dikkat çeken şirket oldu. Capital Dergisinin Türkiye’nin en büyük 500 şirketi araştırmasında son iki yılda sergilediği istikrarlı performans ile üst sıralara dev adımlarla ilerleyen Konya Şeker, devler arasındaki sıçramasını geçtiğimiz yıl sergilediği ihracat performansıyla da taçlandırdı. 2013 yılında bir önceki yıla göre ihracatını %148 arttıran Konya Şeker, bu performansıyla 500 dev arasında ihracatını en çok arttıran 11’nci şirket oldu.
Capital Degisinin yaptığı sıralamaya giren 500 şirketin toplam ciroları 2012 yılına göre 2013’te nominal olarak ortalama % 14,3 artarken Konya Şeker 2012 yılına göre 2013’teki cirosunu %27,4 oranında arttırarak ülke ekonomisinin lokomotifi olan 500 özel şirket içinde ortalamaya göre ciro artışında iki kata yakın bir performans sergiledi. 2011 Yılına göre 2012’de cirosunu %27,4 arttıran Konya Şeker bu performansıyla ilk 100’de ciro artışı en yüksek olan 21’inci şirket olurken, 500 büyük şirketten 62’sinin cirosu bir önceki yıla göre azaldı.
Capital Dergisinin yaptığı araştırmada ilk 100 şirket içinde İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Sakarya ve Bursa gibi sanayileşmiş şehirlerin dışında Anadolu’dan sadece 110 şirket yer alırken bunlardan biri de Konya Şeker oldu. İstanbul merkezli 283 şirket Türkiye’nin en büyük 500 şirketi sıralamasında kendine yer bulurken listeye 59 ilden hiçbir şirket giremedi. İlk 500’de 283 şirketle yer alan İstanbul’u, 35 şirketle Ankara, 26 şirketle İzmir, 22 şirketle Bursa, 19 şirketle Kocaeli, 15şirketle Gaziantep, 9 şirketle Kayseri takip ederken, sıralamaya Konya’dan Konya Şeker ile birlikte 5 şirket daha girdi. Konya Şeker’in 1 Milyar 887 Milyon 246 Bin 354 TL’lik ciro ile 77’nci sıradan girdiği listeye Adese 585 Milyon 224 Bin 444 TL ciro ile 293’üncü, Pakpen 427 Milyon 594 Bin 925 TL ciro ile 400’üncü, Tursa Tarım 409 Milyon 815 Bin 373 TL ciro ile 413’üncü, Eti Alimünyum 409 Milyon 020 Bin 025 TL ciro ile 414’üncü, Aydın Ünlüer 391 Milyon 158 Bin 848 TL ciro ile 429’uncu sıradan girdi.
Capital 500 araştırmasında 2012 yılına göre 64 yeni şirket listeye girerken bunlardan 11’i enerji ve petrol şirketlerinden oluştu. Capital Dergisinin yaptığı araştırmaya göre Türkiye’nin 500 büyük şirketinin toplam cirosunda enerji sektörünün payı % 20,3 olurken enerji sektörünü %10,4 payla otomotiv, %9,9 payla gıda ve içecek sektörü takip etti. Sektörler itibarıyla listede enerji ve petrol sektöründen 42, otomotivden 41, demir çelikten 36, perakendeden 23, elektrik elektronikten 14, telekomdan 5, inşaattan 22 şirket yer alırken 500 büyük arasında sektörler itibarıyla listede en çok şirket 73 şirketle gıda ve içecek sektörü oldu. Gıda ve içecek sektöründe faaliyet gösteren Türkiye’nin en büyük 73 şirketi içinde 31 şirket İstanbul merkezli şirketlerden oluşurken bu sektörde faaliyet gösteren en büyük 9’ncu şirket Konya Şeker oldu. Konya Şeker 1 Milyar 887 Milyon 246 Bin 354 TL cirosuyla küresel bir içecek şirketi ile alkollü içecek üreten firmaların hemen ardından gıda ve içecek sektöründe en büyükler arasında adını yazdırırken, gıda sektöründe faaliyet gösteren çok sayıda tanınmış markanın üreticisi olan şirketlerin de önünde yer aldı. Gıda ve içecek sektöründe faaliyet gösteren şirketler içinde ciro sıralamasında 9’ncu sırada olan Konya Şeker 500 de ihracatını en çok arttıran 11.şirket olmuştur. Kârlılıkta 21’inci, toplam aktifte 5’inci ve Öz Sermayede ise 3’üncü sırada yer aldı.
Capital’in yaptığı araştırma ile ilgili kısa bir değerlendirme yapan Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk,”Konya Şeker enerji şirketleri, petrol devleri, otomotiv şirketlerinin ilk sıraları kimseye bırakmadığı, adeta ilk 100’ü parsellediği bir listede iki sene de 24 sıra ilerlemeyi başardı. Bu önemli bir göstergedir. Devler arasında önlerde yer alabilmek için dev adımlar atmak gerekir. Konya Şeker’de artık devlere ayak uydurabilen bir şirket. Hatta onlara göre birkaç adım daha hızlı ilerlemeyi başardığı için iki senede 24 basamak birden ilerleyebildi. Mesela ülkemizin enerjiden, parakendeye, gıdadan iletişime, otomotivden hizmet sektörüne 500 şirketi 2013 yılında cirolarını bir önceki yıla göre %14,3 arttırmışlar, Konya Şeker ise %27,7 arttırmış. Yani ülkemizin 500 devinin ortalama performansının neredeyse iki katı bir performans sergilemiş. Bir önceki yıl da benzer bir durum olmuş ve ülke ortalamasının iki katından daha fazla ciro artışı gerçekleştirmiştik. Neticede devler arasında atılan bu dev adımlar araştırmanın sonuçlarında kendini somut olarak göstermiş” dedi.
Capital 500 Araştırmasında kurumun ihracat artışında yakaladığı performansı daha da arttırma kararlılığında olduklarını ve önümüzdeki yıllardan itibaren Konya Şeker Ailesinin yeni şirketlerinin de bu araştırmalarda boy göstermeye başlamasını beklediklerini belirten Konuk, bu tür araştırmalarda bir kooperatif şirketinin yer almasının, yer almakla da kalmayıp istikrarlı şekilde yükselmesinin tarım sektörü ve ülke çiftçisi açısından hem gurur vesilesi olduğunun, hem de sanayi sürecine dâhil olduğunda üreticinin neleri başarabileceğinin göstergesi olduğunun altını çizerek şunları söyledi;
“Konya Şeker hedefleri olan bir şirket. Konya Şeker’in sürekli tekrarladığı cümlelerden biri dünyanın geleceğinde stratejik öneme sahip sektörlerden biri gıda sektörüdür ve bu sektörde ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi için elinde son derece değerli bir hazine vardır. Konya Ovası dünyanın en önemli tarımsal üretim havzalarından biridir. Biz Ovanın önemini kavramış, sahip olduğu hazinenin kıymetini bilen bir şirket olarak o potansiyeli hareket geçirmekle kendimiz yükümlü sayıyor ve bu yükümlülüğün gereğini de adım adım yerine getiriyoruz. Ovanın potansiyelini harekete geçirmek ve üretileni kıymetli hale getirmek için yaptığımız yatırımlar ve yapacağımız yatırımlar büyük bir hedefin parçalarıdır. Biz ülkemizin 2023 vizyonu ile uyumlu bir şekilde hedefini dünyanın en büyük beş gıda markasından birini Konya Ovasından çıkarmayı kendisine hedef seçmiş bir şirketiz. O nedenle Capital’in Araştırmasındaki ihracat artışıyla ilgili tespitler bizi heyecanlandırdı. Bir önceki yıla göre %148’lik artış bizim için başlangıçtır. Bu daha bismillah diyerek attığımız ilk adımdır. Hedefini dünyanın ilk beşi olarak belirlemiş bir marka için cesaret verici bir başlangıçtır. İnşallah bu adımın devamı gelir, gelmeli ve gelecek. Biz hem eldeki potansiyeli hem de o potansiyeli harekete geçirmek için kurduğumuz tesisleri ve o tesisleri hayata geçiren arkadaşlarımızın azmini biliyoruz. Bugün bu listelerde Konya Şeker ailesi tek şirketiyle yol alıyor, ancak yakın gelecekte bir iki, iki üç, üç dört olacak. Konya Şeker Ailesinin yeni şirketleri de bu listeleri zorlayacak şekilde dizayn edildi. Onların da artık adlarını bu listelere yazdırma zamanı geldi. O listelerde yer alacak her şirketimizin üreticinin ürününün daha çok değerlendirildiğinin, ürünün kıymetinin arttığının ve üretici ortaklarımızın ekonomide daha çok söz sahibi olduğunun ve ekonomiden daha çok pay aldığının göstergesi olacağının farkındayız ve tüm gayretimiz üretici ortaklarımızı, bölge çiftçisini ekonominin etkin aktörü yapabilmek, on binlerin milli gelirden daha fazla pay alması, alabilmesi içindir. Yani on binlerce üreticinin daha çok üretmesi içindir. O listelerde üst sıralara doğru atılan her adım Türk çiftçisinin attığı adımdır. O listeler dâhil olan her şirketimiz on binlerce çiftçinin daha ekonomik süreçte sözünün kuvvetinin artmasıdır. Ve o listelerdeki her başarı üretici ortaklarımız açısından gururun ötesinde başka bir mana daha taşır. Konya Şeker’in başarısı aynı zamanda ülke çiftçisinin sürece dâhil olduğunda başarabileceklerinin göstergesidir.”